Vijest da je Vlada Zeničko – dobojskog kantona (ZDK) izdvojila 8,2 miliona maraka za nabavku helikoptera ponovno aktualizira pitanje koliko je dobar pristup u kojem svaki od kantona nabavlja letjelice prema svojim potrebama i različitih sposobnosti.

Kada u uslovima “finansijske infuzije” opstaju i rade Oružane snage BiH (OS BiH), oslonac na kantonalne institucije i ministarstva iz domena sigurnosti, postaje ne samo izbor već jedina alternativa.

Na kantonalnom nivou izuzev političke raspodjele moći između stranaka, nema mogućnosti veta kao u Vijeću ministara kao ni aktivnosti bh. političara za račun i interes susjednih država.

Uprkos boljem okruženju i ekonomskoj nezavisnosti kantona kao administrativnih jedinica, primjeri nabavke helikoptera produbljuju sagu o manjku jedinstvenog modela i strateškog pristupa.

Prije detaljnijeg ulaska u meritum teme, treba istaći da je odluka ZDK da krene u nabavku helikoptera nešto što zaslužuje podršku i u tom pogledu predstavlja vid funkcionalne sigurnosne nezavisnosti od viših nivoa Federacije BiH pa i države odnosno OS BiH.

U tom pogledu treba istaći kao dobar primjer strateške nabavke kupovinu oklopnih vozila “Senator Roshel” za MUP KS, BPK, TK ali i Federalnu upravu policije (FUP).

Nabavkom jedne platforme u većem broju uvijek omogućava lakšu obuku, nabavku rezervnih dijelova, razmjenu iskustava i konačno svim agencijama koje ga imaju osigurava iste sposobnosti zajedničke integracije.

Nažalost, model nabavke kakav je korišten za “Senatore” nije i neće biti implementiran za nabavku helikoptera, kod kojih će svaki kanton gotovo pa takmičarski imati svoj pristup.

Naši i njihovi helikopteri u FBiH

U odnosu na druge kantone, Kanton Sarajevo je shodno svojim ekonomskim i privrednim mogućnostima otišao najdalje u nabavci helikoptera nabavkom letjelice Subaru Bell 412EPX u ugovoru vrijednom više od 30 miliona maraka.

Dodatno, MUP KS je uložio sredstva za izgradnju hangara koji mogu primiti četiri helikoptera što implicira da će se u budućnosti razmatrati nove letjelice.

S druge strane, u zajedničkom projektu MUP-a ZDK i Kantonalne uprave Civilne zaštite ZDK nabavljaju novi helikopter u nabavci vrijednoj 8,2 miliona maraka. Prema nepotvrđenim informacijama ZDK bi trebao kupiti Airbusov helikopter H130 koji shodno cijeni spada u red lakih jednomotornih helikoptera koji je dvostruko manjih sposobnosti u odnosu na Subaru Bell 412EPX.

Kao što je slučaj i s nabavkom za MUP KS za jednu letjelicu je predviđeno više potpuno različitih sposobnosti pri čemu kod nabavke ZDK nemamo detalja o opremi koja se nabavlja.

Time dobijamo dva kantona sa dva različita modela nabavke, različite letjelice pa i namjene. Hipotetski, kako će se u ljetnim mjesecima omogućiti jednom letjelicom u 24 sata prebaciti unesrećenog ili bolesnog, prebaciti specijalnu jedinicu na zadatak i ugasiti požar – ostaje da vidimo.

Upravo zbog raznovrsnosti potreba zbog kojih se i nabavljaju helikopteri, opšta je praksa pa i preporuka da se ide na nabavku najmanje tri helikoptera.

Letjelice imaju letni resurs koji se zasniva na performansama i preporukama proizvođača, na osnovu kojih se garantira sigurnost zračnog transporta kako u civilnom tako i vojnom zrakoplovstvu.

Nabavka različitih modela otežava održavanje, nabavku rezervnih dijelova pa u nekim uslovima i obuku tehničkog osoblja. Ovakav kantonalni i samostalni pristup nabavke helikoptera neće i ne može ostvariti punu intraoperabilnost svih faktora i kapaciteta odnosno punu sposobnost letjelica i snaga.

Proces nabavke helikoptera u FBiH nema ni približan nivo profesionalizacije kao što je slučaj u entitetu Republika Srpska. Suštinski, Federacije BiH nije isto što i Sjedinjene Američke Države da svaka savezna država odnosno kanton, može sebi priuštiti različite letjelice i sposobnosti.

Zračni servis FBiH i primjer RS-a

Formiranje dvije kantonalne helikopterske jedinice u ZDK i KS ne može ispuniti sve potrebe Federacije BiH pri čemu se na entitetskom nivou čak ni ne naziru razmišljanja o široj strategiji zajedničke nabavke.

Bošnjačko – hrvatske političke relacije u Federaciji BiH po ovoj temi za sobom vuku nezaobilazno pitanje “o tome gdje će biti smještene letjelice” čime zajednička nabavka ulazi u vrlo sklisak teren.

Pored svih studija o potrebi formiranja protipožarne flote u FBiH, iz Hercegovačko – neretvanskog kantona (HNK) su odlučili rentati protivpožarne letjelice AirTractor. Takav potez predstavlja rješenje i put prema kojem bi se drugi kantoni mogli organizirati u zajedničkom formiranju helikopterskih ili zračnih servisa.

Ukoliko neki kantoni odbijaju ili neke politike blokiraju formiranje helikopterskog ili zračnog servisa Federacije BiH, ostaje kao rješenje zajednička inicijativa za formiranje helikopterske jedinice međukantonalnog nivoa.

Zbog cijene same letjelice, izgradnje hangara ali i obuke pilotskog i tehničkog kadra, za ovakve nabavke kantonalne vlade izdvajaju operativna sredstva iz budžeta što bi moglo biti zamijenjeno kreditnim sredstvima.

Formiranjem međukantonalnog zračnog servisa ostvaruju se pune mogućnosti i eksploatacija na način da se zadovolje potrebe i Unsko-sanskog kantona, Livanjskog i Posavskog kantona. Ova tri kantona zbog udaljenosti od Sarajeva i loše putne infrastrukture, imaju realne potrebe za zračnim transportom ali i protivpožarnim operacijama.

Stvaranje jedinstvenog servisa olakšava održavanje, obuku kadra kako pilotskog tako i tehničkog i konačno omogućava nabavku različitih letjelica za različite zadatke. Time se stvaraju pretpostavke za izrastanje helikopterskog servisa u zračni servis nabavkom aviona s fiksnim krilima s akcentom na protivpožarnu eskadrilu.

U tom pogledu primjer formiranja Uprave za vazduhoplovstvo u sastavu MUP RS-a predstavlja dobar primjer. Trenutno mogu računati na ukupno pet helikoptera od čega tri tipa Ansat, jednog Bell Jet Ranger 109 i helikoptera Vlade RS-a Leonardo AW119 Koala.

Najmanje dva helikoptera od navedenih imaju medicinske module za transport bolesnika uz najmanje jednog Bambi bucket vedra za gašenje požara te dva helikoptera za transport na raspolaganju Specijalnoj antiterorističkoj jedinici MUP RS i Vladi RS.

Bez strategije i stihijski

Nema sumnje da će nabavljeni helikopteri kako u ZDK i KS biti na usluzi građanima ali će njihova integracija i zajedničke aktivnosti biti zaseban izazov, piše Klix.

Međutim, rješenja za jedinstven aparat moraju biti zajednička kako bi se osigurale mogućnosti pune eksploatacije i korištenja letjelica čija cijena nije nimalo mala.

Federacija BiH sebi ne može dopustiti da nema alternativu manjka konsenzusa u Predsjedništvu BiH za angažman helikoptera OS BiH. Pogotovo u uslovima financijske nadmoći Federacije BiH u odnosu na Republiku Srpsku o čemu govore zvaničnici iz Sarajeva.

Ali teško je očekivati strateški pristup u Vladi Federacije BiH čiji ministar unutrašnjih poslova jedini operativni helikopter doživljava kao taxi, ali i premijer koji se hvali ugovorom o rentanju stranih Air Tractora za gašenje požara.

Podijeli
Exit mobile version